Група кампаній Webcom Media: Мінск, вул. Скрыганава, 6а, 4 паверх.

Кантэксная рэклама ў Беларусі. Паказчыкі і тэндэнцыі рынка 2009г.

Ва ўмовах фінансавага крызісу многія прагрэсіўныя рэкламадаўцы сталі разглядаць кантэксную рэкламу як адзін з самых эфектыўных інструментаў інтэрнэт-прасоўвання. Гэта тлумачыцца тым, што кантэкст мае ў сваім арсенале шэраг моцных канкурэнтных пераваг, што дазваляюць дасягнуць кампаніі сваёй галоўнай мэты — максімалізацыі прыбытку і мінімалізацыі выдаткаў.

Пры зніжэнні спажывецкай актыўнасці стратэгічна істотнай задачай любога бізнесу з'яўляецца павелічэнне канчатковых продажаў. Нізкі кошт кантэкснай рэкламы і мэтавае ўздзеянне на кліента дазваляе вырашыць гэтую задачу на самым высокім узроўні. За апошні год менавіта гэта прымусіла рэкламадаўцаў перагледзець свой бюджэт і пераразмеркаваць яго ў бок кантэксту. Вынікам сталі наступныя лічбы: у Расіі тэмп росту дадзенага сегменту інтэрнэт-рэкламы за 2009 год склаў 11%, што ў грашовым эквіваленце адпавядае 11.3 млрд рублёў, на Украіне – 86% (больш за 11 млн рублёў).

Што датычыцца Беларусі, то тут рынак кантэкснай рэкламы толькі пачаў праяўляць свае тэндэнцыі росту. Па дадзеных 2009 года ён ацэньваўся ў $0,9 млн, што складае 15% ад агульнага аб'ёму затрат на рэкламу ў рэжыме онлайн. Нягледзячы на нізкія паказчыкі ў адносінах да краін-суседзей, эксперты прагназуюць істотнае павелічэнне аб'ёмаў рынку ў бліжэйшы час.

У 2009 годзе вядучай сістэмай па размяшчэнні кантэксных аб'яў быў Яндэкс.Дырэкт. Аднак варта адзначыць, што на дадзены момант сітуацыя крыху  змянілася, і Google AdWords ужо складае яму прыстойную канкурэнцыю.

На беларускім рынку Яндэкс афіцыйна прадстаўлены пяццю кампаніямі, сярод якіх Webcom Media®. Галоўнай перавагай гэтай сістэмы перад іншымі канкурэнтамі з'яўляецца ўзаемакарыснае супрацоўніцтва з такімі моцнымі беларускімі пляцоўкамі, як tut.by і open.by, а таксама all.by, av.by, lastochka.by, irr.by, turist.by і інш. Немалаістотным можна лічыць і наяўнасць у сваім распараджэнні уласнай пошукавай машыны. 

Аб'ём рынку Яндэкс.Дырэкта характарызуецца высокімі тэмпамі росту, паколькі штомесячная сума плацяжоў, што праходзіць праз афіцыйных партнёраў кампаніі, у 2009 годзе склала каля $150 000. Гэта прыкладна ў 10 разоў больш, чым у 2008 годзе. Разам з тым колькасць карыстальнікаў за мінулы перыяд павялічылася на 113%. Для параўнання, паказчыкі Расіі і Украіны ацэньваліся ў 55% і 80% адпаведна.

Як ужо адзначалася вышэй, асноўным канкурэнтам Яндэкса з'яўляецца Google. Кампанія распрацавала і вывела на рынак такую сістэму кантэкснай рэкламы, як Google AdWords. Па ацэнцы экспертаў, у 2009 годзе яго доля складала 20% ад аб'ёмаў Яндэкс.Дырэкта, што адпавядала $30000  на месяц.

Пераважная большасць рэкламных аб'яў Google AdWords размяшчаецца на такіх беларускіх пляцоўках, як telegraf.by, onliner.by, lastochka.by, electroname.com і інш. Высокія прыбыткі кампаніі прыносіць публікацыя кантэксту ў пошукавай сістэме Google. Акрамя таго, значная колькасць беларускіх карыстальнікаў наведваюць youtube.com і mobile.de, якія таксама з'яўляюцца пляцоўкамі Google AdWords, таму ўвогуле можна казаць пра паспяховае і імклівае развіццё сістэмы ў краіне.

Найменшай папулярнасцю карыстаецца на Беларусі сістэма кантэкснай рэкламы Бягун. У асноўным, яго аб'явы размяшчаюцца на пляцоўцы akavita.by.

Лідарам расійскага рынку ў мінулым годзе па аналогіі з беларускім быў таксама Яндэкс.Дырэкт. На яго долю прыпадала 78% агульнага аб'ёму затрат на інтэрнэт-рэкламу і прыбыткі ад кантэнсту прынёс кампаніі 7,5 млрд рублёў. Наступнымі на значнасці былі Google.AdWords і Бягун.

На рынку Украіны верхнюю пазіцыю трывала займае кампанія Бягун-Украіна, на долю якой прыпадала пераважная большасць удзельнікаў рынку. Акрамя Яндэкс.Дырэкта і Google AdWords, украінская інтэрнэт-кампанія МЕТА таксама сфарміравала сваю кліентскую аўдыторыю шляхам размяшчэння аб'яў на пошукавым партале meta.ua, найбольш наведваемым сярод карыстальнікаў.

Увогуле, на развіццё кантэкснай рэкламы ў Беларусі аказвае ўплывае шэраг фактараў як пазітыўнага, так і негатыўнага характару. Да негатыўных фактараў адносяцца: адсутнасць азнаёмленнасці рэкламадаўцаў з перавагамі і магчымасцямі выкарыстання кантэксту, слабое развіццё малога і сярэдняга бізнесу, некаторыя асаблівасці беларускага заканадаўства.

Для вырашэння гэтых праблем найбуйнейшымі кампаніямі ў онлайнавым бізнесе краіны сталі актыўна праводзіцца разнастайныя інфармавальныя і навучальныя семінары для маркетолагаў і краўнікоў  беларускіх прадпрыемстваў. Паступова дзяржава звярнула сваю ўвагу на інтэрнэт-рэкламу, што ўжо дала станоўчы вынік – некаторыя буйныя прамысловыя прадпрыемствы сталі выкарыстоўваць кантэкст з мэтамі прасоўвання свайго прадукта на рынку.

На шчасце, станоўчыя фактары-стымулятары росту кантэкснай рэкламы на Беларусі таксама ёсць. Адным з вызначальных з'яўляецца рост колькасці карыстальнікаў пошукавых сістэм, якія ўспрымаюць кантэксныя аб'явы як дапамогу, а не як перашкоду для рашэнняў існуючых пытанняў. Рост колькасці граматных наведвальнікаў прываблівае на рынак рэкламныя агенствы, якія імкнуцца прапанаваць свае паслугі патэнцыйным кліентам.

Немалую ролю ў павелічэнні спросу на кантэнт адыгрывае яго памяншэнне на медыйную рэкламу. Для карыстальнікаў відавочныя перавагі размешчаных аб'яў, такія як аптымальныя суадносіны кошту і якасці, атрымання мэтавага кліента, гнуткасці, празрыстасць і высокі перспектывы.

Але асноўным станоўчым фактарам, як ужо было сказана вышэй, з'яўляецца сусветны фінансавы крызіс. Скарачаючы бюджэты на дарагую офлайн рэкламу, шматлікія кампаніі ўкладаюць свае сродкі ў інтэрнэт-прасоўванне, стымулюючы такім чынам развіццё кантэксту ў Беларусі.

Пастаяннымі кліентамі па размяшчэнні аб'яў у сеціве з'яўляюцца такія сегменты рынку, як будаўніцтва, аўто, турызм, адпачынак, справавыя і навучальныя паслугі, фінансы і hi-tech. Ва ўмовах крызісу, павелічэнне аб'ёмаў экспарту беларускіх прадпрыемстваў з'яўляецца стратэгічна важнай задачай, таму кантэксную рэкламу таксама варта разглядаць, як эфектыўны інструмент прасоўвання нацыянальных тавараў і паслуг за мяжу.

Па меркаванні экспертаў, у кантэкснай рэкламы Беларусі высокі патэнцыял і вялікая будучыня. Гэта тлумачыцца не толькі наяўнасцю моцных канкурэнтных пераваг дадзенага сегмента, але і асаблівасцямі беларускага рынку. Дзякуючы таму, што на дадзены момант ён знаходзіцца на стадыі свайго фарміравання і развіцця, інтэнсіўныя тэмпы росту кантэкснай рэкламы стануць нармальнымі з'явамі ў 2010 годзе.

x